Road movie Staříci je nejlepší film minulého roku. Hraný debut Ondřeje Provazníka a Martina Duška o pomstě a spravedlnosti získal kromě nejvyššího ocenění na 10. Cenách české filmové kritiky také ocenění za nejlepší režii a pro herce Jiřího Schmitzera.
Filmový debut Jiřího Havelky Vlastníci, odehrávající se na rozhádané domovní schůzi bytových vlastníků, proměnil dvě nominace – za scénář a pro herečku Terezu Ramba. Nabarvené ptáče bodovalo v kategorii Audiovizuální počin, kde kritici ocenili kameru Vladimíra Smutného. Drama uvedené v soutěži benátského festivalu sleduje drsný osud malého chlapce během druhé světové války. Český loutkový film Dcera, vyprávějící o křehkém vztahu rodičů a dětí, aktuálně nominovaný na Oscara, je nejlepším snímkem mimo klasickou kinodistribuci.
Cenu innogy pro objev roku získal Bohdan Karásek za svůj debut, vztahovou tragikomedii ze života třicátníků Karel, já a ty. Nejlepším dokumentem se stala road-movie o cestě otce a syna Dálava v režii Martina Marečka.
Vítězem hlasování kritiků o nejlepší domácí film od roku 1989 se stal oscarový titul Jana Svěráka Kolja.
Výsledky hlasování jednotlivých kritiků a kritiček jsou dostupné ZDE.
Vítězové Cen české filmové kritiky za rok 2019
Nejlepší film: Staříci – producent Jiří Konečný
Nejlepší dokument: Dálava – Martin Mareček
Nejlepší režie: Staříci – Martin Dušek, Ondřej Provazník
Nejlepší scénář: Vlastníci – Jiří Havelka
Nejlepší herečka: Vlastníci – Tereza Ramba
Nejlepší herec: Staříci – Jiří Schmitzer
Audiovizuální počin: Nabarvené ptáče, kamera – Vladimír Smutný
Mimo kino: Dcera – Daria Kashcheeva
Cena innogy pro objev roku: Bohdan Karásek – Karel, já a ty
Anketa o nejlepší český film let 1990–2019
1. Kolja (1996, režie Jan Svěrák)
2. Kouř (1991, Tomáš Vorel)
3. Dědictví aneb Kurvahošigutntág (1992, Věra Chytilová)
4. Návrat idiota (1999, Saša Gedeon)
5. Obecná škola (1991, Jan Svěrák)
6. Pouta (2009, Radim Špaček)
7. Pelíšky (1999, Jan Hřebejk)
8. Lekce Faust (1993, Jan Švankmajer)
9. Protektor (2009, Marek Najbrt)
10. Je třeba zabít Sekala (1998, Vladimír Michálek)