Vůbec poprvé bude moci veřejnost zhlédnout kompletní soubor textogramů Jiřího Koláře (1914–2002) s názvem Babyluna, který zakoupilo Muzeum umění Olomouc (MUO) v roce 2017. Toto dílo je důležitým klíčem k poznání Kolářovy rané tvorby. Autor zde na padesáti pěti listech představuje symbolický útvar založený na propojování techniky obrazové konfrontáže s autorskými epigramy.
Vernisáž výstavy Babyluna se měla konat ve čtvrtek 1. října v Galerii Muzea moderního umění společně s výstavou obrazů mladé autorky Barbory Bieylonovič (v kavárně MUO). Kvůli aktuální kovidové situaci nebude zahájení slavnostní, ale obě výstavy budou přístupné ve čtvrtek od 10 hodin a muzeum bude tento den mimořádně otevřeno do 20 hodin. Vstup bude po celý den zdarma.
Babyluna je sérií konfrontáží – nad sebe kladené časopisové výstřižky Jiří Kolář doplňuje autorskými příslovími a spojení obrazu s textem nazývá textogramy. Soubor je jedinečný především svou kompletností a uceleností, které u jiných autorových prací z tohoto období chybí. Výstava tak nabídne hlubší vhled do asociativního a metaforického myšlení umělce spojeného s tvorbou na pomezí poezie a výtvarného umění. „Kolářovy koláže z počátku padesátých let, včetně Babyluny, ukazují, že období pozdního stalinismu generovalo v tvůrčích osobnostech nejen vážnost, ale také absurdní humor, smysl pro paradox, černý humor. V tom všem se ale kritika režimu, odpor k hlouposti a krutosti, projevuje,“ říká autorka výstavy Marie Klimešová, která pro MUO již dříve připravila úspěšné retrospektivní výstavy Běly Kolářové nebo Zbyňka Sekala.
„Babyluna je další z řady výstav připravovaných v rámci projektů SEFO a Databáze středoevropského umění (CEAD), které se soustředí na poválečné umění a jeho tvůrce v regionu střední Evropy,“ doplňuje kurátor Jakub Frank. Kolářovy textogramy budou moci vidět návštěvníci olomouckého Muzea moderního umění do 3. ledna 2021.
TICHO! |... pssst!
Druhou výstavou, která začíná 1. října v kavárně Muzea moderního umění, je TICHO! |... pssst! od mladé autorky Barbory Bieylonovič. Jednotící linkou jejích obrazů je ticho, pro ni velmi osobní, intimní téma.
Sama si pokládá otázku: „Co je to ticho?“ A snaží se na ni hledat odpověď dalšími otázkami: „Je možné ho definovat? Pro každého z nás znamená něco jiného. Ticho, když nemáme co povědět, chvíle samoty při prožívání vlastního nitra. Tichá domácnost po neshodě s blízkým člověkem. Tichá pravda, která je zatajena. Tichá hra s mocí ve společnosti. Tajemství v tichu hlavy. Buď ticho a neříkej to! V tichosti se porovnávat a nahlas hodnotit. Je mnoho momentů, kdy člověk raději mlčí nebo by měl mlčet. Existuje myšlenka v tichu, kterou přesto slyšíme? Je tedy ticho to, co nemá zvuk, nebo má snad ticho svůj tón, svou vibraci? A možná TICHO vůbec neexistuje.“
Výstava Barbory Bieylonovič bude k vidění v 1. patře kavárny Muzea moderního umění do 31. prosince 2020.