„Vyrábět auta jsme začali teprve v roce 1997 a přitom jsme již devět let mezi pěti sty největšími světovými společnostmi v tomto oboru,“ říká výkonný ředitel Geely Auto Group Kan Ťia-jüe (Jerry Gan).
Jaké byly začátky Geely Auto?
Geely Holding Group byla založena v roce 1986. Firma se z původního výrobce dílů do chladniček postupně vyvinula ve výrobce chladniček a chladicích boxů, dekoračních stavebních materiálů a motocyklů. V roce 1997 vstoupila do automobilového odvětví. Vždy se zaměřovala na průmyslovou výrobu a také na vědecko-technologické inovace a výchovu talentů. Nyní hodnota jejích aktiv přesahuje 390 miliard jüanů, zaměstnává více než 120 tisíc pracovníků a již devět let za sebou je uváděna mezi pěti sty největšími světovými společnostmi časopisu Fortune.
Kdy jste vyrobili váš první vůz a jaký to byl?
První auto značky Geely, Chao-čching (Haoqing, známý též pod zkratkou HQ – pozn. překl.), sjelo z montážní linky oficiálně v srpnu 1998 v Lin-chaj v provincii Če-ťiang.
Jste soukromá firma. Kdo ji vlastní, kdo jsou její spoluvlastníci a kolik jich je?
Společnost Geely Holding Group je globální inovativní vědecko-technologická skupina firem, která jako celek zahrnuje výrobu automobilů, montáž pohonných jednotek a konstrukci klíčových součástek, výzkum a vývoj, výrobu, prodej a služby. Pokrývá navíc také byznys v přepravních službách, digitální vědě a technologii, finančních službách, školství a dalších oblastech.
Předsedou představenstva Geely Holding Group je pan Li Šu-fu, známý také jako Eric Li. Aby se následně zlepšila transparentnost řízení firmy a bylo možné lépe koordinovat a rozvíjet její jednotlivé byznysové aktivity a vybudovat systém moderního firemního managementu, přistoupila Geely Holding Group v zájmu udržitelného rozvoje k založení stálých řídicích struktur, které sestávají ze tří vrstev – valné hromady akcionářů, dozorčí rady a managementu. A ty jsou přísně odděleny. Jádrem filozofie řízení firmy jsou plná autorizace, soulad se zákony a nařízeními, jasné posuzování osobního výkonu, spravedlnost a transparentnost.
Společnost Geely Auto (HK.0175) v květnu 2005 vstoupila na hongkongskou burzu a je oficiálně obchodovatelná na hongkongském akciovém trhu. V únoru 2017 firma Hang Seng Index oznámila, že Geely Auto (HK.0175) byla vybrána do skupiny akciových titulů, z nichž se skládá Hang Seng Index.
V socialistickém Československu bylo nepředstavitelné, že by existovaly velké podniky v soukromém vlastnictví. Jak to funguje v Číně?
Od doby, kdy Čína začala provádět reformy otevření se světu, již uplynulo přes 40 let. Firma Geely se díky této více než čtyřicetileté dějinné příležitosti vypracovala z nuly až ke svému dnešnímu majetku, ze stadia, kdy byla malá a slabá, do stadia, kdy je velká a silná, z malé horské vesnice se vydala do celé Číny a pak i do celého světa. To vše je výsledkem správné politiky reforem otevření se světu. Historie vývoje Geely je historií inovací, zakládání firem, odvážné praxe, růstu zahrnujícího neustálé transformace a zvyšování úrovně, neustálého boje za to, aby zákazník měl pocit, že něco získal.
Rok 2021 je pro auta koncernu Geely významným rokem. Slavíme 35. výročí založení Geely Holding Group, a navíc jde o rok, který je klíčový jak pro provádění vědecko-technologické transformace, tak pro udržitelný rozvoj. Geely se bude nadále pevně držet toho, že se nechá vést trhem, že centrem pozornosti je zákazník a pro něj se vytvářejí hodnoty, aby získal ještě dokonalejší spotřebitelský zážitek.
Geely Auto operuje po celém světě, ať již jde o vývoj, výrobu, nebo prodej. Jaký význam přikládáte mezinárodní spolupráci? Pracují ve vaší společnosti také zahraniční specialisté?
Společnost Geely Holding Group založila centra pro konstrukci a výrobu prototypů a inženýrský výzkum a vývoj v čínských městech Šanghaj, Chang-čou a Ning-po, dále pak ve švédském Göteborgu, britském Coventry, španělské Barceloně, americké Kalifornii, německém Frankfurtu, malajsijském Kuala Lumpuru a dalších místech. Zaměstnává přes 20 tisíc vývojářů a konstruktérů a získala množství vynálezů a patentů. V Číně, USA, Velké Británii, Švédsku, Belgii, Bělorusku a Malajsii vybudovala moderní výrobní závody nejvyšší světové třídy na celkovou výrobu aut a montáž pohonných jednotek. Disponuje sítí více než 4000 prodejních míst různých kategorií, prodejní a servisní síť je rozeseta po celém světě.
Zároveň Geely zaměstnává několik stovek vlivných zahraničních specialistů, přes 30 manažerských talentů na národní úrovni vyššího managementu a pak téměř 50 tisíc dělníků cizí státní příslušnosti z více než 40 zemí světa, kteří představují 42 procent zaměstnanců. Jakožto globální automobilový koncern Geely buduje globální firemní kulturu, která je založena na respektu, adaptaci, inkluzi a integraci. Konečným cílem je dosáhnout ve spolupráci oboustranného prospěchu a dovést firmu k úspěchům na celosvětovém trhu.
S jakými automobilovými značkami spolupracujete v zahraničí?
Pod křídly Geely Holding Group najdeme značky Geely, Lynk & Co, Zeekr, Volvo, Polestar, Proton, Lotus, Englon Automobile, dále pak segment komerčních vozidel na alternativní pohon s dlouhým dojezdem, společnost QJ Motor (motocykly), Saxo Bank, skupinu Ming-tchaj (Mingtai, soukromé školství) atd. Zároveň je také majoritním vlastníkem Volvo Group a významným vlastníkem akciové společnosti Daimler.
Geely je současně největší světovou platformou pro širokopásmové připojení inteligentních aut k síti, kterou vyvíjí. Ta je přístupná i dalším spolupracujícím značkám.
Kromě toho, že inteligentní prvky Geely Holding Group budou využívat značky pod její vlajkou, jako jsou právě Volvo, Lotus atd., podepsaly s naší společností smlouvu o technologické spolupráci i euroamerické proslulé značky jako například Daimler. Geely a Daimler spojily síly v segmentu luxusního sdíleného cestování „StarRides“ (pronájmy limuzín s řidiči – pozn. překl.), společně provozují značku elektromobilů nejvyšší třídy „smart“, spolupracují i v oblasti cestování, společně investovaly do firmy Volocopter, která se zabývá leteckou dopravou v německých městech. Konstrukční oddělení spalovacích motorů Daimleru, Geely a Volva právě zahájila spolupráci na vysoce efektivním pohonném systému, jehož technologie bude využita v příští generaci hybridů.
Pokud jde o Geely a Volvo, v březnu 2013 bylo založeno Evropské výzkumné a vývojové automobilové centrum Geely (CEVT) se sídlem ve švédském Göteborgu. CEVT plně využívalo předností a zdrojů Geely a Volva, které společně vyvíjejí novou základní modulární platformu pro modely aut střední třídy a příslušné součástky pro uspokojení budoucí tržní poptávky. V srpnu 2017 byl společnou investicí založen podnik joint venture Lynk & Co. Letos 24. února společnosti Volvo Auto a Geely Auto (HK.0175) vyhlásily, že obě strany dosáhly ideálního řešení, které spočívá v jejich spojení. Při zachování dosavadní samostatné firemní struktury každé z nich a při realizaci jejich strategických cílů se bude pokračovat v rozšiřování oblastí spolupráce a prohloubí se též spolupráce ve čtyřech oblastech modernizace automobilů (elektrifikace, zavádění inteligentních prvků, připojování k síti a sdílení). Rozvine se synergický efekt, což vskutku povede k dosažení celkové maximální hodnoty pro byznys, dojde k posílení vědecko-technologických předností, které povedou k proměně odvětví.
V červnu 2017 společnost Geely Holding Group koupila Proton Auto. Cesta Protonu je modelovým příkladem spolupráce v rámci Pásu a stezky, zároveň jde o doklad globální strategie Geely, která ukazuje, jak čínská automobilka od prodeje „výrobkůL došla k vytvoření celého průmyslového řetězce „výrobků, technologií, talentů a managementu“ a jak se Čína transformovala z dovozce automobilů na jejich vývozce.
Který model auta je podle vás ikonou Geely?
Pod vlajkou Geely Holding Group najdeme množství značek, jako jsou Geely, Lynk & Co, Zeekr, Volvo, Lotus a další, každá se soustřeďuje na svůj okruh zákazníků.
V současnosti společnost směřuje k éře komplexní výroby automobilů na vědecko-technologických modulárních platformách architektury Geely 4.0. Využívá se čtyř hlavních globálních základních modulárních platforem architektury BMA, CMA, SPA a SEA.
V říjnu 2020 se Geely Preface stalo oficiálně určeným vozem pro Asijské hry v Chang-čou v roce 2022. V následujících dvou letech tedy za tímto účelem poskytne řešení inteligentní dopravy ve městě i v parcích. A zmínit musím také nejnovější model Sing-jüe (Xingyue) L, který navázal na pět hlavních pilířů platformy CMA: bezpečnost, zdraví, inteligenci, výkon a úspornost. Využívá online upgradovanou technologii FOTA, předvedl sílu, která od základu mění obraz SUV.
V září 2020 značka Lynk & Co oficiálně přišla se svým „evropským plánem“, kterým podporuje svoji globalizační strategii. V říjnu 2020 tato značka v Evropě oficiálně otevřela první „offline zážitkový autosalon“ v nizozemském Amsterdamu a ve stejné době začala ve střední Evropě prodávat světovou verzi zbrusu nového modelu Lynk & Co 01.
Platforma SEA (Sustainable Experience Architecture – udržitelná zážitková architektura) je inteligentní evoluční zážitková modulární platforma pod křídly Geely Holding Group, je založena na světových špičkových vědecko-
-technologických poznatcích pro inteligentní elektromobily. Prostřednictvím integrace hardwarové, systémové a ekologické vrstvy usiluje o vytvoření systému služeb pro cestování budoucnosti s neustále se vyvíjející interakcí. Cílem je poskytnout uživateli optimalizované personalizované služby a větší zážitek z cestování.
V dubnu 2021 společnost Geely Holding Group oficiálně uvedla svoji zbrusu novou značku čistě elektrických automobilů Zeekr. Na první sériově vyráběný model vytvořený na základě modulární platformy architektury SEA se hned na tiskové konferenci začaly hrnout objednávky, které se podle plánu začnou plnit letos v říjnu.
Jsou elektromobily budoucnost? A jak se na to připravujete?
Na základě proměn automobilového odvětví v globálním měřítku a proměn prostředí, v němž se auta používají, vytvořila společnost Geely dva „modré akční plány“ v těsném sepětí s časovým rozvrhem uhlíkového vrcholu a uhlíkové neutrality. Oba tyto plány se budou realizovat souběžně a připraví také nový „herní plán“, co se týče inteligentních aut čistě na elektřinu.
První modrý akční plán se soustředí na úsporná auta a auta na alternativní pohony, včetně hybridů, plug-in hybridů (PHEV), plug-in hybridů s prodlouženým dojezdem a dále také na úsporná auta s malým obsahem. Asi 90 procent z nich by měla představovat auta na alternativní pohony a hybridy a zhruba 10 procent tradiční úsporná auta s malým obsahem. Druhý modrý akční plán se soustředí na auta s čistě elektrickým pohonem. Naším cílem je založit zcela novou firmu právě na tato auta a s nimi čelit konkurenci.
Zároveň se firma Geely jako první v Číně začala zabývat využitím metanolu jako alternativního paliva. Do dnešní doby vyvinula úspěšně mnoho typů metanolových pohonů aut a získala přes stovku technologických patentů. V roce 2016 společnost Geely investovala do podílu v islandské firmě Carbon Recycling International a společně s ní zkoumala technologii syntézy čistého metanolového paliva, následně v tomto oboru také rozvinula spolupráci s Německem, Dánskem a Švédskem a dalšími zeměmi. V projektu testovacího provozu pro islandský trh tam Geely jezdila s auty na metanol po téměř tři roky. Celkem najela přes 300 tisíc kilometrů, auto, které ujelo nejvíce, si připsalo přes 80 tisíc kilometrů. Automobilka Geely je také jedna z předních firem, které s ohledem na celý životní cyklus používaného paliva uvádí do praxe ekologické, nízkouhlíkové a zelené ideje.
Navíc Geely neustále zvyšuje úroveň svých schopností v předních technologických oblastech, jako je připojení aut k síti, inteligentní řízení, interakce mezi člověkem a strojem, sdílené cestování, čipy do aut, družice na nízké oběžné dráze atd., otevřeně spolupracuje s partnery po celém světě a aktivně vytyčuje trojrozměrný ekosystém pro inteligentní cestování v budoucnosti.
Jak vnímáte společenskou zodpovědnost velkých firem v souvislosti s jejich operacemi na trhu? Co v tomto ohledu vykonala společnost Geely Auto?
Společenská zodpovědnost firem je nesmírně důležitá. Geely Holding Group se neustále aktivně věnuje činnostem souvisejícím se společenskou zodpovědností, navíc zvyšuje svůj výkon v oblastech životního prostředí, společnosti a řízení. Aktivně vytvořila zmíněný plán pro uhlíkovou neutralitu, jehož jádrem jsou „modré akční plány Geely“, pokrývající celý cyklus životnosti aut, a buduje dopravní ekosystém přátelský k životnímu prostředí, který bude vyhovovat budoucím čistým a zeleným trendům udržitelného rozvoje. Uvedu několik příkladů.
V roce 1997 se vstupem do automobilového odvětví začala Geely zakládat školy. Učinili jsme tak jednak z důvodu zodpovědnosti a jednak pro dobrý pocit. Do školství Geely nadále investuje, vychovává talenty, usiluje o propojení výroby, výuky a výzkumu a o praktickou výchovu techniků a mechaniků. Do současnosti založila 10 škol, z nichž vyšlo přes 150 tisíc talentů.
Společnost Geely v rámci svého přesně cíleného projektu na zmírnění chudoby, nazvaného Včasný déšť (název je slovní hříčkou, první znak tohoto spojení je nahrazen prvním znakem z názvu Geely, který se stejně vyslovuje – pozn. překl.), za čtyři roky investovala celkem 680 milionů jüanů do podpory průmyslových odvětví, školství, zaměstnanosti, zemědělství a spotřeby. Pomohla tak více než 30 tisícům lidí z 20 oblastí v deseti provinciích. Ve 43 vesnicích z 20 okresů celé země zahájila 31 projektů na pomoc zemědělcům v chudobě.
Díky jedné z nejoblíbenějších dobročinných akcí pro děti v Londýně, „Magical Taxi Tour“, se od roku 1994 podařilo vzít přes pět tisíc dětí na výlet do pařížského Disneylandu. Mateřská společnost londýnské firmy na elektromobily LEVC, Geely Holding Group, postupně tuto akci sponzorovala 160 tisíci librami a poskytla tak finanční záruku pro její úspěšný průběh.
V zemích, odkud auta historicky pocházela, se na rozvoj čínského automobilového průmyslu nyní dívají s obdivem, ale možná také trochu s obavami. Jak hodnotíte historii, současnost a budoucnost automobilového průmyslu ve světě?
Co se týče celosvětových modernizačních trendů automobilového odvětví, „elektrifikace, zavádění inteligentních prvků, připojování k síti a sdílení“, Geely Auto si již připravila různorodou systematickou cestu. Uvádí technologické novinky do aut čínských značek a vytváří jejich nové komplexní přednosti, ať již online, nebo offline.
V dubnu 2021 prolomil v Číně celkový prodej aut Lynk & Co hranici 500 tisíc vozů. Od letoška se již do Evropy vyvezlo množství objednávek zbrusu nových aut Lynk & Co 01 PHEV (plug-in hybrid), „evropský plán“ Lynk & Co se tak zařadil do rychlejšího jízdního pruhu.
V dubnu 2021 se společnost Geely Automobile Group stala desátou skupinou automobilek, které tvoří IATF (mezinárodní skupina výrobců automobilů a jejich obchodních sdružení pro zajištění zvýšené kvality výrobků – pozn. překl.), kde má i právo volit členy dozorčí rady. Protože se jedná historicky o vůbec prvního asijského člena, představuje vstup důležitý milník při globálním rozvoji této organizace. Geely se tak bude s devíti dalšími velkými mezinárodními automobilovými koncerny a s jednotlivými automobilovými asociacemi zemí Evropy a Ameriky společně účastnit tvorby mezinárodních kvalitativních standardů a podpoří udržitelný rozvoj světového automobilového průmyslu.
Vedle toho Geely také zkoumá možnosti „propojení nebe a země“ a budování inteligentního trojrozměrného dopravního ekosystému. V roce 2018 Geely strategickou investicí ovládla firmu Zhejiang Geespace Technology. Vytrvale investuje do oblastí vědy a technologií, které souvisí s umělými družicemi, včetně jejich vývoje, výroby a vytváření jejich konstelací (seskupení nebo formací, v jakých družice obíhají planetu Zemi – pozn. překl.), a také do výzkumu jejich nízkonákladového vypouštění. Družicové projekty poskytují společnosti Geely nejen infrastrukturu pro její vlastní jednotný dopravní ekosystém na nebi a na zemi, ale nabízí také oporu budoucímu cestování, inteligentnímu řízení, průmyslové výrobě, dopravě pomocí dronů, správě měst a dalším oblastem. Vzniknou tak má vědecko-technologicko-ekologický řetězec.
Zatímco si navzdory vlivům globální pandemie a hlubokým proměnám automobilového odvětví Geely Automobile v hlavním oboru svého podnikání udržela vysoce kvalitní a stabilní růst, půjde nadále cestou formování širokých koalic a synergie zdrojů. Nepřestane také zkoumat inovativní technologie a rozvíjet tvrdé jádro svého vědecko-technologického ekosystému, aby pro zákazníky vytvořila nejvyšší hodnoty.
Společnost Geely Holding Group, zmiňovaná v tomto textu, je mateřskou společností Geely Automobile Group (Geely Auto) – více info na http://zgh.com/.
Kan Ťia-jüe
Kan Ťia-jüe (Jerry Gan) zastává od 23. března 2021 funkci výkonného ředitele (CEO) Geely Automobile Group. Do Geely nastoupil po absolvování vysoké školy v roce 2003, v minulosti zastával pozici zástupce výkonného ředitele Geely Automobile, generálního ředitele nákupní firmy a další pozice. Jako centrální člen výboru pro produktovou strategii skupiny, investičního výboru, nákupního výboru a výboru kvality se účastní zásadních strategických debat a obchodních rozhodnutí. Zásadním způsobem v rámci Geely Automobile Group přispěl k podpoře zlepšení fungování finanční kontroly a logistiky, k podpoře optimalizace procesů, organizačních transformací, k vybudování nákupního systému atd.
Geely Automobile Group
Společnost prodala v roce 2020 přes 2,1 milionu aut. V žebříčku deseti automobilových koncernů s nejvyšší celkovou hodnotou značky, jejž publikovala britská organizace Brand Finance, která se zabývá odhady hodnot značek, zaujala Geely Holding Group deváté místo, jakožto jediný čínský automobilový koncern, který se na seznam dostal. V žebříčku „100 nejhodnotnějších světových automobilových značek roku 2021“ se Geely umístila na 21. místě, opět nejvýše ze značek čínských aut.
V roce 2020 dosáhla (pouze samotná) Geely Automobile ročního prodeje celkem přes 1,32 milionu aut. Již čtyři roky po sobě tak na prvním místě v prodeji vítězí nad ostatními čínskými značkami osobních aut. Dokonce přivítala již desetimiliontého zákazníka, stala se tak první automobilkou čínské značky, které se podařilo vyrobit a prodat 10 milionů osobních vozů. V roce 2020 vzrostl prodej Geely Automobile v zámoří o 25 procent na téměř 73 tisíc aut. V prvním čtvrtletí 2021 činil celkový prodej Geely Automobile 333 576 vozů.
Finanční zpráva Geely Automobile Holding (HK.0175) za rok 2020 uvádí: V roce 2020 dosáhly příjmy společnosti obchodovatelné na burze 92,1 miliardy jüanů (zhruba 26 miliard Kč), čistý zisk 5,57 miliardy jüanů (zhruba 1,7 miliardy Kč), čistý zisk náležející akcionářům 5,53 miliardy jüanů (zhruba 1,69 miliardy Kč), hodnota hotovosti na konci období 19 miliard jüanů (zhruba 5,8 miliardy Kč). Ve druhém pololetí 2020 současně s nástupem inteligentních produktů éry kompletních modulárních platforem architektury 4.0 poměrně vzrostl prodej o 49 procent, příjmy o 50 procet a čistý zisk o 40 procent.
Výhledy
V roce 2021 bude Geely nadále udržovat vysokou míru investic do výzkumu a vývoje, perspektivně rozvíjet koncepty cestování v budoucnosti. V novém období, kdy se bude klást větší důraz na hlavní domácí oběh a kdy se oba oběhy, domácí i mezinárodní, budou navzájem podporovat (dvojí oběh je ekonomický strategický plán, který se má stát jádrem hospodářské politiky 14. pětiletky v ČLR a má přeorientovat export více na domácí spotřebu a zvýšit soběstačnost – pozn. překl.), bude Geely nadále udržovat vysoce kvalitní rozvoj, kultivovat domácí trh, nadále se účastnit konkurenčního boje na mezinárodním trhu a realizovat výstupy celého průmyslového řetězce „výrobky, technologie, talenty, management“.